Tržišna inspekcija Državnog inspektorata je tijekom srpnja i kolovoz obavila ukupno 133 inspekcijska nadzora oglašavanja posebnih oblika prodaje prehrambenih proizvoda, u kojima je utvrđeno 36 prekršaja.
Prekršaji su se odnosili na neisticanje cijene proizvoda, nepravilno isticanje cijena i nepoštenu poslovnu praksu. Inspektorat je, tako, potvrdio ono o čemu smo prvi pisali: trgovački lanci našli su se na udaru zbog spornih odredaba novog Zakona o zaštiti potrošača.
Riječ je o zakonskoj obvezi da se uz akcijsku cijenu objavljuje i najniža cijena proizvoda u proteklih 30 dana, ali i obvezi da ta akcijska cijena ne smije biti viša od one najniže u 30 dana. Problem je nastao zbog galopirajuće inflacije i rasta cijena na tjednoj razini.
Trgovački lanci na to su već upozoravali mjerodavne službe i ministarstva navodeći kako u 30 dana mnogi proizvođači osjetno dižu cijene prehrambenih proizvoda, ali i temeljem ugovora inzistiraju od lanaca na akcijskim sniženjima. No, akcijske cijene često su veće od najnižih cijena u 30 dana.
Lanci su zato stiješnjeni između dvije vatre: inspektorata koji ih zbog toga kažnjava i dobavljača koji inzistiraju na akcijama, odnosno snižavanju cijena u odnosu na, primjerice, cijene otprije tjedan ili dva.
“U pojedinim predmetima za proizvode koji su bili oglašeni pod natpisom „super ponuda“ ili „ povoljna cijena“, cijene oglašenih proizvoda su unazad 30 dana bile i niže ili iste u odnosu na maloprodajnu cijenu istaknutu kao akcijsku cijenu, što predstavlja nepoštenu praksu prema potrošačima tako da ih dovodi u zabludu u pogledu pogodnosti cijene oglašenih proizvoda”, tvrde u Državnom inspektoratu.
Novi Zakon o zaštiti potrošača stupio je na snagu 28. svibnja te su na drugačiji način uređena pravila za provođenje posebnih oblika prodaje, uključujući sezonskog sniženja, akcija, rasprodaja ili provođenja posebnih oblika prodaje pod drugim nazivima.
“Isticanje cijena u smislu dvije cijene i dalje je zadržano, no trgovac je sada dužan istaknuti najnižu cijenu koju je imao za taj proizvod u proteklih 30 dana, te sniženu cijenu u odnosu na istaknutu referentnu cijenu. Znači referentno razdoblje je 30 dana pri provođenja pojedinog posebnog oblika prodaje.
Pritom maloprodajna cijena uvijek mora biti niža od referentne cijene kao najniže cijene oglašenog proizvoda, odnosno ne smije biti viša ili jednaka referentnoj cijeni”, ne daju se smesti u Inspektoratu.
No, kako to izgleda u praksi otkrila je u petak predsjednica udruge Potrošač Ana Knežević koja je naglasila kako je cijena šećera u samo tjedan dana skočila za čak 40 posto.
“Vlada mora biti svjesna toga, ne znam uzima li tko to u obzir. Ulje je otišlo skoro sto posto u godinu dana. Trebali bi za osnovne namirnice ograničiti cijene ako se želi zaštiti standard. Rastu bankarske naknade, ne razumijem zašto”, rekla je Ana Knežević danas za N1.
NEDAVNO OBJAVLJENO