DODACI JELIMA: TKO ĆE POBIJEDITI

Vegeta i Kucharek u žestokoj bitki za tržišta i prepoznatljivu plavu ambalažu

Objavljeno, 06. studenoga 2019. Naše priče
# Foto: ILUSTRACIJA / Podravkina Vegeta, češka Vegeta tvrtke Vitana i poljski Kucharek
AUTOR
Robert Mihaljević

Vegeta ove godine slavi 60. rođendan suočena s velikim izazovima koje nosi promjena prehrambenih navika. Već godinama traje bespoštedna javnozdravstvena hajka na sol i glutaminat, pa se Podravka stalno prilagođava specifičnostima pojedinih tržišta.

No, Vegeta već godinama na strateškim europskim tržištima vodi tešku bitku i s izravnom konkurencijom koja je prekopirala njezin recept za uspjeh, a nerijetko i više od toga. Rezultat te bitke je da je Vegeta danas uspjela zadržati čvrstu prvu poziciju na ex-jugoslavenskim tržištima i Slovačkoj, ali u drugim je zemljama situacija mnogo složenija.

Vegeta već dugo nije broj jedan na tržištu unverzalnih začina u Poljskoj. Tamo je lider domaći Kucharek, brand koji je doslovce prepisao Vegetu i onda je pobijedio nižom cijenom i patriotskim nabojem. Da stvar bude zanimljivija, Kucharek se na svojim stranicama hvali kako je u kategoriji univerzalnih dodataka jela tržišni lider i u Češkoj.

Pad na treću poziciju

U Češkoj je Podravkina Vegeta u međuvremenu pala na treće mjesto, što je ozbiljan udarac. No, na tom tržištu je specifična situacija i zbog činjenice da se Vegeta prodaje pod markom Podravka. Češka Vitana, naime, preduhitrila je koprivničku tvrtku i tamo prva registrirala marku Vegeta, pa sad pod njom prodaje vlastiti dodatak jelima.

Vitana je bila dio norveške tvrtke Rieber and son, iste one koja je silno željela preuzeti Podravku. No, na koncu se dogodilo da je Riebere i njihovo carstvo usisala najveća norveška prehrambena kompanija Orkla, koja je postala vlasnica i Vegete u Češkoj.

Podravkina je Vegeta u međuvremenu pala na treću poziciju i na još jednom važnom tržištu – Mađarskoj. I tamo se mora tući s jakom konkurencijom koja niskim cijenama diktira tempo i nameće pravila igre.

Povijest bitke Vegete i Kuchareka, koji je dio poljske tvrtke Prymat, seže još u 90. godine prošlog stoljeća, kad se Podravka prvi put organizirano pojavila na tom mnogoljudnom tržištu. Podravkini proizvodi na poljske su police snažnije zakoračili 1992. godine, a samo tri godine kasnije, doslovce u garaži, rađa se poljski pandan Vegeti – dodatak jelima Kucharek.

“Kucharek je trenutačno najpopularniji univerzalni začin u Poljskoj i Češkoj, a popularan je i u mnogim zemljama Srednje i Istočne Europe, gdje dominira tradicionalna kuhinja”, hvali se danas poljski Prymat i Podravki time samo dodatno soli otvorenu ranu.

Blago prepravili ambalažu

Još 1999. godine Podravka je odlučila tužiti Prymat tvrdeći da im je Kucharek ukrao vizualni identitet Vegete, dokazujući to i velikim istraživanjem o prepoznatljivosti tog branda u Poljskoj, koje je pokazalo iznimnu popularnost hrvatskog proizvoda.

Oba proizvoda su u plavoj ambalaži, s likom kuhara i svježim povrćem na slici. U međuvremenu je Podravka čak bila i pobijedila na nižim sudovima, ali onda je 2013. godine, nakon Prymatove žalbe, Visoki upravni sud Poljske odbacio Podravkine argumente kao neosnovane.

Velika se pravna bitka za zaštitu intelektualnog vlasništva između Vegete i Kuchareka vodi i na tržištu Češke na kojem je Podravkin dodatak jelima, podsjećamo, pao na treće mjesto po prodaji. Vrhovni sud Češke nedavno je potvrdio presudu kojom je Kuchareku naloženo da izmijeni ambalažu jer je previše slična Podravkinoj te plati kaznu od oko 8000 eura.

No, tu očito nije kraj pravnoj bitki jer u koprivničkoj kompaniji smatraju kako je Kucharek samo blago redizajnirao ambalažu ostavljajući elemente koji i dalje neodoljivo podsjećaju na Vegetu.

Cijelog svog životnog vijeka, uostalom, Vegeta se mora boriti s krivotvorinama i plagijatima. Sve to, dakako, mora ostaviti tragove na najpoznatijem hrvatskom brandu.

Kako je Vegeta mijenjala ambalažu i dizajn od 1959. godine / Foto: Podravka

Tagovi: KUCHAREK PODRAVKA POLJSKA VEGETA

NEDAVNO OBJAVLJENO