Nema promjena na ljestvici top 10 najvećih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, ali ima po županijama.
Kako se navodi u analizi Agencije za tržišno natjecanje, top 10 trgovaca lani u RH bili su Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk i1 NTL. Ne bilježe se promjene u prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom u 2023. godini.
Prvih deset trgovaca bilježi zbirni prihod od 6,7 milijardi eura, što je u odnosu na predlani više za čak 16,5 posto. Najveći rast tržišnog udjela bilježe Studenac i Spar te Konzum. Blago smanjenje imale su Plodine, Lidl, Tommy te Trgovina Krk. Na istom udjelu su Kaufland, KTC i NTL.
Hrvatska je lani imala 5140 prodajnih mjesta, dok je u prethodnoj 2022. godini bilo 4996 prodajnih mjesta. Promatrajući sve prodajne formate, u 2023. godini bila su raspoloživa 144 prodajna mjesta više u odnosu na predlani.
Ipak, neke se promjene događaju unutar županija. Tako je u Koprivničko-križevačkoj lider po tržišnom udjelu i dalje Lidl, a na drugo se mjesto probio križevački lanac Robin, dok je KTC treći. Zanimljivo, Studenca nema u prvih pet.
Zato je Studenac u Bjelovarsko-bilogorskoj izbio na prvo mjesto (preuzimanjem bjelovarskog Špara), drugi je Lidl, a treći KTC.
U Virovitičko-podravskoj KTC je i dalje prvi, a slijede ga Lidl i Kaufland. U Požeško-slavonskoj na prvo je mjesto izbio lanac Milin i pekare, drugi je Kaufland, a treći KTC.
U Varaždinskoj županiji prvi je Konzum, drugi Lidl, a treći Spar. U Međimurskoj prva je Trgovina Krk (u vlasništvu Čakovečkih mlinova), drugi Konzum, treći Lidl, a četvrti KTC koji se prvi put u toj županiji probio među pet najvećih trgovaca.
Kad je riječ o prosječnim maržama trgovaca, Agencija navodi kako su one lani na mesu bile 23,7 posto, mesu peradi i jajima 24,1 posto, pekarskim proizvodima 37,2 posto, mlijeku i mliječnim proizvodima 21,4 posto, voću i povrću 29,9 posto, sokovima i vodi 25,9 posto, slatkišima 31,7 posto.
Na osnovnim prehrambenim proizvodima (brašno, šećer, riža, rezanci, jestiva ulja i dr.) prosječna marža je lani bila 24 posto. U odnosu na predlani, u četiri kategorije bilježi se blago smanjenje marže (meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, osnovni prehrambeni proizvodi).
U preostale četiri kategorije bilježi se blago povećanje prosječne trgovačke marže (voće i povrće, konditorski proizvodi, bezalkoholna pića i vode te pekarski proizvodi). No, valja naglasiti kako su određeni prehrambeni proizvodi obuhvaćeni Vladinom odlukom o ograničavanju cijena.
NEDAVNO OBJAVLJENO