Na autoceste upravo se montira čak 1700 kamera koje će snimati promet

Objavljeno, 21. kolovoza 2022. Vijesti
# Foto: MUP / Jurnjava na autocesti A1 / ILUSTRACIJA / Nema nikakve veze s tekstom
AUTOR
Redakcijski tekst

U skorijoj budućnosti sadašnji sustav naplate cestarine na hrvatskim autocestama odlazi u povijest, a zamijenit će ih elektronska naplata cestarine koja bi trebala ubrzati protok prometa.

Osim toga, HAC implementira i novi prometno-informacijski sustav na autocestama u sklopu kojeg će se postaviti više od 1700 digitalnih kamera za novi sustav video nadzora i videodetekcije. Otkriva to Davor Bićanić, šef Središnjeg centra za nadzor i upravljanje prometom HAC-a, u razgovoru za HTV.

“Projekt je sufinanciran sredstvima EU. Zajedno smo u projektu sa zemljama u okruženju – Slovenijom, Italijom, Austrijom i Mađarskom. Kroz taj smo program povukli oko 100 milijuna kuna, i u njega je uloženo jako puno truda.

Natječaj ove godine

Početkom ove godine krenuli smo s testiranjem sustava. Informacija s novih digitalnih kamera će uvelike ubrzati reakciju naših operatera koji rade u centrima. U slučaju današnje prometne nesreće u tunelu Svetom Roku, kamera bi u realnom vremenu dojavila sliku u Središnji centar.

Operater bi u svom sustavu dobio mogućnost što napraviti – zatvoriti jednu prometnu traku, zatvoriti tunelsku cijev, ili zatvoriti tunel u oba smjera u potpunosti. Nakon toga bi se prometna signalizacija postavila tako da se korisnicima autoceste objasni o čemu se konkretno radi”, tumači Bićanić.

HAC bi do kraja ove godine, prema najavi, trebao raspisati natječaj za nabavu novog sustava beskontaktne elektroničke naplate cestarina koji će značiti ukidanje naplatnih kućica i brz protok automobila. U tijeku su aktivnosti na pripremi javne nabave novog sustava naplate cestarine.

Novi elektronički sustav naplate temelji se na slobodnom protoku vozila jer nema zaustavljanja zbog naplate pa se povećava protočnost i smanjuju štetne emisije uzrokovane zastojima i kolonama.

Pola milijuna koristi ENC

Novi sustav naplate temeljen je na kombinaciji dviju tehnologija: naplati putem unaprijeđene verzije uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka. Korištenje ENC-a bit će obvezno za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora, tumače u HAC-u.

Novi sustav bit će interoperabilan s postojećim elektroničkim sustavima naplate u EU. Interoperabilnost podrazumijeva mogućnost prometovanja i jedinstvene naplate cestarine unutar mreže europskih operatera autocesta.

Procjenjuje se da bi trošak implementacije sustava koji uključuje nabavu nove tehnologije, izgradnju portala za automatsku naplatu cestarine, prilagodbu postojećih staza i demontažu naplatnih postaja iznosio između 600 i 800 milijuna kuna.

Trenutačno je u Hrvatskoj blizu 500.000 korisnika ENC uređaja. Aktivnih ENC uređaja je pak više od 530.000 jer jedan korisnik može imati više ENC uređaja, kažu u HAC-u.


Tagovi: AUTOCESTE ELEKTRONIčKA NAPLATA ENC HAC KAMERE

NEDAVNO OBJAVLJENO