Trgovački lanci proteklih su tjedana na udaru državnih inspektora zbog akcijskih cijena i provedbe novog Zakona o zaštiti potrošača.
Najveći lanci u Hrvatskoj, kako smo ovih dana doznali, ogorčeni su nedorečenim i spornim zakonskim odredbama te su se u više navrata žalili Ministarstvu gospodarstva, ali uzalud. Sve zasad ostaje po starom.
Kako nam je ovaj tjedan ispričao direktor jednog od najvećih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, najsporniji dio novog Zakona o zaštiti potrošača odnosi se na način isticanja maloprodajne cijene proizvoda prilikom provođenja posebnih oblika prodaje: akcija, sniženja, rasprodaja.
“Zakon propisuje da su trgovci, uz akcijsku cijenu proizvoda, dužni istaknuti i najnižu cijenu u proteklih 30 dana. Tu ne bi bilo ništa sporno da od državnih instituacija nismo dobili i usmeni naputak, odnosno tumačenje koje je totalno van pameti”, ogorčen je menadžer poznatog lanca.
Prema tom tumačenju iz Ministrastva gospodarstva, cijena na akciji ne smije biti ista ili viša od one najniže u proteklih 30 dana. To ne piše u Zakonu, ali jasno im je rečeno da će trgovci u suprotnom biti u prekršaju. Dakle, cijena na akciji mora biti niža od najniže u 30 dana.
Problem je da zbog inflacije dobavljači drastično dižu cijene proizvoda na tjednoj i ponešto mjesečnoj razini. Samo u protekla tri mjeseca velikom broju proizvoda cijena je skočila između 20 i 60 posto. Zbog toga je, kaže naš sugovornik, nemoguće na akciji imati nižu cijenu od 30-dnevne jer bi u mnogim slučajevima to značilo da se artikl prodaje po nižoj cijeni od nabavne.
U toj situaciji trgovački lanci moraju birati koji će zakon prekršiti – onaj o zaštiti potrošača ili onaj o tržišnom natjecanju
“A to je jedan od najvećih prekršaja prema Zakonu o trgovini. Što to, dakle znači? Da ne možemo provoditi akcije? Ali, time kršimo ugovorne obveze prema dobavljaču i podliježemo drakonskim kaznama Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Nalazimo se u nemogućoj situaciji”, ljutito će naš sugovornik.
Sudeći po tome, ispada kako Zakon zapravo ne štiti, već zakida potrošača s obzirom da mu neće biti omogućena povoljnija kupnja na akcijama. Trgovci su, zbog obveza prema dobavljačima, tijekom lipnja ipak provodili akcije s cijenama koje nisu bile niže od one najniže u proteklih 30 dana.
“To je dovelo do vala optužbi potrošača i medijskih napisa kako je riječ o lažnim akcijama. Da stvar bude gora, državni inspektori krenuli su u pohod na najveće trgovačke lance koji će zbog svega zaraditi desetke optužnih prijedloga”, otkriva šef jednog od lanaca.
U razgovoru s menadžerom jednog od manjih trgovačkih tvrtki u petak doznali smo kako su i oni upoznati s tim problemom te nerazumijevanjem državnih institucija.
“Mi akcije moramo provoditi zbog obveza prema našim dobavljačima. Zasad se držimo slova zakona pa uz akcijsku stavimo i najnižu cijenu u 30 dana. Nigdje u zakonu ne piše da akcijska cijena mora biti niža od te najniže 30-dnevne. U većini slučajeva i ne može biti niža jer cijene brutalno rastu“, kaže nam direktor manjeg trgovačkog lanca sa sjevera.
Najžalosnije od svega je da su u Ministarstvu upoznati s tim problemom, ali ne žele učiniti baš ništa da isprave tu nelogičnost. U toj situaciji trgovački lanci moraju birati koji će zakon prekršiti – onaj o zaštiti potrošača ili onaj o tržišnom natjecanju.
NEDAVNO OBJAVLJENO